مديرعامل سابق سايپا در گفتگو با خودروكار:
فعلا زمان حذف پراید و 405 نيست
در شرایطی که این روزها بحث بر سر حذف خودروهای قدیمی به خصوص پژو 405 و پراید داغ است، مدیرعامل پیشین سایپا می گوید کنار گذاشتن این محصولات از خودروسازی و بازار کشور نیاز به برنامه ریزی و معرفی محصولات جایگزین دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خیلی ها معتقدند پراید و پژو 405 به دلیل قدیمی بودن و سطح کیفی نه چندان مناسب، باید از پروسه تولید حذف شوند زیرا ادامه تولید آنها به صلاح صنعت و بازار خودرو ایران نیست. در مقابل اما برخی نیز بر این باورند که حذف این محصولات پر تیراژ و پر فروش به صورت ناگهانی، سبب وارد آمدن شوک به خودروسازان و بازار خواهد شد.
در این بین، سعید مدنی مدیرعامل پیشین سایپا می گوید:ممکن است برخی بگویند خودروهای قدیمی را باید همین حالا حذف کنیم؛ با این حال به اعتقاد بنده این کار باید به تدریج انجام شود.
او می افزاید:به عبارت بهتر، ابتدا باید فکری به حال محصولات جایگزین کرد و سپس قدیمی ها را کنار گذاشت.
مدنی با اشاره به اینکه در دنیا نیز از همین روش استفاده می کنند، ادامه می دهد:به عنوان مثال، اگر می خواهیم خودرویی مانند پژو 206 را از خط تولید خارج کنیم، باید محصول جایگزین آن را رفته رفته روانه بازار کرده و با همان سرعت از تیراژ 206 بکاهیم. یا مثلا همین پراید که بحث بر سر حذف آن بالا گرفته، بهتر است رفته رفته تیراژش کم شده و به میزان تولید تیبا (به عنوان جایگزین آن) اضافه شود.
مدیرعامل پیشین سایپا تاکید می کند:با توجه به فرصت توافق هسته ای و برجام، می توان خودروهایی مناسب برای طبقه متوسط ایران (حوزه قیمتی زیر 50 میلیون تومان) طراحی و تولید کرد، به خصوص اگر میزان داخلی سازی بالا باشد.
او البته این را هم می گوید که باید قبول کنیم توان فعلی خودروسازی ایران در حد همین پژو 405 و پراید است، بنابراین اگر می خواهیم محصولات جدید بسازیم، راهی جز مشارکت با شرکت های خارجی نداریم.
به گفته مدنی،در حال حاضر برخی خودروسازان خارجی که قصد مشارکت با شرکت های خودروساز ایرانی را دارند، به دنبال اقدامات عمیق و جدی در حوزه تولید محصول و طراحی هستند و این بهترین فرصت برای ارتقای تکنولوژی در دومین صنعت بزرگ داخل به حساب می آید.
انتهای پیام/